Peter Brandes

Isak Vasen,1992

LYT TIL PEDER RASMUSSEN FORTÆLLE OM VÆRKET
CLAY’s park

Foto: Ole Akhøj

OM VÆRKET

Da billedkunstneren i 1992 Peter Brandes skabte Isak Vasen, var den det hidtil største værk i keramik brændt i et stykke. Isak Vasen blev skabt til Verdensudstillingen i Sevilla, hvor den var opstillet foran den danske pavillon.

Krukken, både som form og som symbol, har altid fascineret Peter Brandes, da den mere end noget andet er ”en beholder for både liv og død”, til opbevaring af livgivende olie, vin og vand og som askeurne for livets jordiske rester. Ifølge Peter Brandes hænger krukken derfor tæt sammen med den menneskelige livscyklus, mens den samtidig rummer en mulighed for at formidle en fortælling i tid, i takt med at vi bevæger os rundt om den.

Det gigantiske værk Isak Vasen fremstår som et stolt monument over alle tiders krukker og urner. Billedsproget er ekspressivt og viser motiver fra Det Gamle Testamente: Fortællingen om Gud, der påbyder Abraham at ofre sin søn, Isak, på Morias bjerg for at bevise sin tro. Det er et klassisk Peter Brandes-motiv og en fortælling, der har optaget kunstneren i mange år.

At skabe Isak Vasen krævede ikke bare enorme mængder af ler. Det krævede også ekstraordinær keramisk knowhow i form af matematiske udregninger, uprøvede ingeniør-løsninger og et dygtigt håndværkerteam, som var villig til at løbe den risiko, det indebar at skabe så stort et værk. Samtidig var det et kapløb med tiden, da værket skulle stå klar til åbningen af Verdensudstillingen i Sevilla.

Efter 6 uger i den dertil specialbyggede, gigantiske ovn på Tommerup Keramiske Værksted var fremstillingen af krukken mirakuløst lykkedes, uden at værket have taget skade. Derefter skulle Isak Vasen transporteres til Sevilla i Sydspanien på bare 8 dage, og som både Brandes og teamet fra Tommerup, udtrykker det, lykkedes det dem gennem en kraftpræstation at bryde alle regler og gøre det umulige!

Isak Vasen er et mesterværk i keramisk forstand og et hovedværk af Peter Brandes!

Peter Brandes
Isak Vasen, 1992

Stentøj, 468 m

Tilhører Ny Carlsbergfondet

CLAY’s park

Foto: Ole Akhøj