Morten Løbner Espersen

Magma, 2017

LYT TIL PEDER RASMUSSEN FORTÆLLE OM VÆRKET
CLAY’s park

Foto: Ole Akhøj

OM VÆRKET

Når man er forelsket, er man berørt på en særlig dyb måde. Keramikeren Morten Løbner Espersen ønsker at give os en lignende oplevelse, ikke af kærlighed men af skønhed, når vi står overfor hans skulptur.

Værkets fortælling tager udgangspunkt i den arketypiske form, krukken, som traditionelt har både en praktisk og en æstetisk værdi. Skulpturen Magma er en genfortolkning af ideen om krukken, og den udfordrer krukkens grænser på flere måder: Magma er en usædvanlig stor krukke, og den boblende glasuroverflade består af hele 11 lag af glasurer, der gør dens overflade levende. Det er som om hele krukken er i bevægelse, hvilket derved udfordrer den traditionelle opfattelse af en krukkes æstetik. For, hvor går grænsen? Mellem flade og form? Mellem proces og resultat?, synes skulpturen at spørge. Værket ser ud til at kunne smelte væk for øjnene af os men bliver stående, stolt og i al sin ekspressive storhed.

Løbner Espersen har igennem mange år eksperimenteret med fremstillingen af glasurer, og er derfor blevet lidt af en glasurmester. Den kemiske sammensætning af de enkelte glasurer er helt hans egen opfindelse. Titlen Magma giver associationer til en vulkan i udbrud, og de mange farvenuancer røber da også en forbindelse til geologien. Som et boblende og sydende vulkankrater.

I følge kunstneren hænger skønheden uløseligt sammen med det hæslige, og i denne kontrastfyldte relation ligger netop det ukontrollerbare. Krukken er grov og voldsom men på samme tid uhyre sanselig og fascinerende. Morten Løbner Espersen har skabt en krukke, der udtrykker en form for kontrolleret vildskab. Lidt ligesom en forelskelse.

Morten Løbner Espersen
Magma, 2017

Stentøj og glasur, 114 x ø 88 cm
CLAY Keramikmuseums samling

Donation fra A. P. Møllers Fond

SE VÆRKET

Film: CLAY Keramikmuseum og Tommerup Keramiske Værksted, 2017

CLAY’s park

Foto: Ole Akhøj