Matt Wedel
Flower Tree, 2014
CLAY’s park
Foto: Ole Akhø
OM VÆRKET
Der er noget genkendeligt over skulpturen, og alligevel er det svært helt at placere den i sin rette sammenhæng.
Den dryppende glasurs vilde farvesammensætning lader til at være blevet kastet tilfældigt på den organiske form, skulpturen rummer både det kaotiske og storheden på samme tid. Det er nærmest som om noget nyt, stort og svulstigt vokser ud af et tidligere kollaps.
Den amerikanske keramiker Matt Wedel ønsker at give os muligheden for at give slip på bare én af de firkantede kasser, vi som individ og samfund har en tendens til at styre efter. Skulpturen handler på den måde om meget mere end det, vi kan putte i kasser og forstå ud fra hele vores tillærte, kulturelle intelligens. Formål er at få løsnet op for nogle af de rigide strukturer, vi bærer rundt på i hverdagen.
Titlen ‘Flower Tree’ forekommer let forståelig. Man fornemmer formen af et træ eller genkender en blomst i skulpturen. Men der er flere betydningslag i værket end det, titlen foregiver. For Matt Wedel ønsker at give det hidtil ukendte en plads og rum til at udfolde sig. Flower Tree kan derfor opleves som en begyndelse på noget nyt eller en tilbagevending til alt det, der var engang før mennesket, samfundet og kulturen. Wedel sammenligner selv skulpturen med Livets Træ og udtaler, at den er et udtryk for en filosofisk udgydelse, der endnu ikke er sket.
Matt Wedel
Flower Tree, 2014
Stentøj, 107 x 93 x 122 cm
CLAY Keramikmuseums samling
Gave fra Annie & Otto Johs. Detlefs’ Fonde
CLAY’s park
Foto: Ole Akhø