Gunhild Rudjord

Krukke, 2017

Lyt til værket
Vestre Kirkegård

Foto: CLAY Keramikmuseum

Om værket

Et abstrakt landskab med genkendelige elementer som de mørkeblå skyblomster, der farer opad fra jord til himmel, græsstråene, der svajer let i den friske havluft fra Lillebælt udsmykker den arketypisk krukkeform, der på elegant vis er foldet ind for oven, så den står rund og cyklisk i sin form.

Den norske keramiker Gunhild Rudjord har skabt en krukke, der bestemt egner sig som udsmykning til en kirkegård. Det afbillede landskab er lige dele abstrakt og konkret. Der er både noget genkendeligt at holde fast i og samtidig plads til at slippe fantasien tankerne løs og lade tankerne fare til himmels med blomsterne. Den majestætiske krukke kan på den måde opleves som en billedliggørelse af selveste genopstandelsen, ifølge Rudjord selv.

Rudjord kendte på forhånd til planerne om at placere krukken på Middelfart Kirkegård, og hun ønskede fra begyndelsen at skabe noget smukt og respektfuldt til det særligt stemningsfulde sted, der kalder på ro og fordybelse.

Igennem mange år har Gunhild Rudjord været Tommerups Keramiske Værksteds ubestridte glasurekspert. Med hendes erfaring og viden har hun haft en finger med i spillet i langt de fleste værker, der er skabt på Tommerup. Hun mestrer den svære kunst at kontrollere noget så ukontrollabelt som glasurers ofte utilregnelige opførsel. Men når hun skaber sine egne værker, udfordrer hun gerne sig selv for at blive overrasket når værket er færdigbrændt, og farver folder sig anderledes ud end forventet.

Værket lader til at hvile i sig selv og er hverken anmassende eller insisterende. Det bidrager med en rolig stemning til en kirkegård.

Gunhild Rudjord
Krukke, 2017
Stentøjsfajance, 165 x ø 62 cm
CLAY Keramikmuseums samling

Donation fra A. P. Møller Fonden

Se værket

Film: CLAY Keramikmuseum og Tommerup Keramiske Værksted 2017

Vestre Kirkegård

Foto: CLAY Keramikmuseum