Wanda Stehr
Uden titel, 2003
CLAY’s park
Foto: Ole Akhøj
OM VÆRKET
Den tyske keramiker Wanda Stehr har her skabt en installation med 13 hvide, keramiske kugler bundet sammen på et tov. Værket har ingen titel, og det er ganske bevidst, for Stehr vil ikke lægge ord i munden på nogen. Beskueren skal kunne danne sig sine egne associationer og tanke ud fra den individuelle oplevelse af værket. Af samme årsag undgår hun helst at bruge farver, da hun mener, at den hvide farve giver enkelte beskuer mulighed for at ”male” sine egne farver ind i værket. Farveløsheden kan opleves som et frirum med mulighed for fortolkning.
Det er altid svært at opleve helt rent, uden associationer. Værket her får nok de fleste af os til at tænke på perler på en snor – og herfra ledes tankerne videre, den ene perle efter den anden, den ene godbid efter den anden. Cirklens uendelige form gør, at vi let bevæger os fra den ene smukke perle til den anden, hele vejen rundt. Den markerer ligeledes et rum indenfor og udenfor cirklen. Måske indrammer den en særlig kraft, som man mærker, når man træder ind i den?
Her, ikke langt fra havet og Lillebælt, er de maritime associationer ligeledes nærliggende. Kuglerne kan minde om flydebøjer på fiskegarn. Ligesom skulpturens andet element, det solide tov, kan lede tankerne hen på stærke sømænd, der binder vedholdende knuder på havet. Tovet kan holde til lidt af hvert.
Der er noget både stærkt og fint i skulpturens udtryk. Måske noget maritimt? Måske noget sakralt?
Da Stehr helt bevidst har arbejdet med at holde værket åbent for fortolkning i alle mulige retninger, oplever du måske noget helt tredje?
Wanda Stehr
Uden titel, 2003
Stentøj, nylon
CLAY Keramikmuseums samling
CLAY’s park
Foto: Ole Akhøj