Pernille Pontoppidan Pedersen

Spine has pine in it, 2017

LYT TIL PEDER RASMUSSEN FORTÆLLE OM VÆRKET
CLAY’s park

Foto: Ole Akhøj

OM VÆRKET

Keramikeren Pernille Pontoppidan Pedersen har skabt et værk, der kan opleves på mange forskellige måder. Spørger man hende selv, har hun ikke svaret på, hvordan skulpturen opleves. Hun lægger vægt på, at man som beskuer skal føle sig fri i mødet med skulpturen ‘Spine has Pine in It’. Det lader til, at hun undrer sig ligeså meget over værkets væren som enhver anden.

Pontoppidan Pedersen arbejder ikke efter en plan men ekspressivt og eksperimenterende, hvor værket udvikler sig undervejs i skabelsesprocessen. Den udeladte manual giver hende en unik mulighed for at skabe ud fra nuet, være nysgerrig og aktivt undersøgende i opbygningen af skulpturens form. Den tilgang til arbejdet kan skabe et særligt nærvær i mødet mellem beskueren og værket. Hun ønsker at producere noget, der kan bidrage til forandringer i denne verden, og måske lykkes det faktisk?

‘Spine has Pine in It’ er et værk, der sprænger alle rammer. Skulpturen taler sit helt eget sprog, den nægter simpelthen at lade sig definere. Her er ingen tydelige referencer til virkelighedens verden, ingen historiske eller kulturelle henvisninger at læne sig op ad. Man kan højest argumentere for, at værket har et organisk men også maskinelt udtryk, at det forekommer løst og fast på samme tid, og at materialet trods alt har en fysisk grænse. Men tættere kommer man ikke på en placering indenfor en konventionel forståelsesramme.

Pernille Pontoppidan Pedersen begejstres, når de abstrakte elementer og de skæve møder falder i hak, når værket opfattes som omsorgsfuldt og usnobbet, og når værkets iboende fortælling kan bidrage til ud-af-boksen-tænkning.

Her har vi en skulptur, der lader til at bære sig selv med stolthed. Den er, hvad den er!

Pernille Pontoppidan Pedersen
Spine has pine in it, 2017

Stentøjsfajance, 171 x ø 71 cm
CLAY Keramikmuseums samling

Donation fra A. P. Møller Fonden

SE VÆRKET

Film: CLAY Keramikmuseum og Tommerup Keramiske Værksted, 2017

CLAY’s park

Foto: Ole Akhøj