Per Ahlmann
Altings tøven, 2017
Vestre Kirkegård
Foto: CLAY Keramikmuseum
OM VÆRKET
På lang afstand får man øje på den store, dråbeformede skulptur, der er placeret øverst på den skrånende kirkegård. Her står den roligt, som et fast holdepunkt i landskabet. Der er noget dragende over værket, som gør, at man automatisk bevæger sig tættere på, og her kan man studere skulpturens detaljer. Det groft modellerede element forneden er en lille men vigtig detalje. Det danner en ekspressiv modvægt til den stramme dråbeform.
Den stiliserede dråbe er værkets hovedelement. Den er skabt ved hjælp af en ekstruder (en maskine, der fungerer ligesom en kødhakker), der har presset leret ud til et rør. Understøttet af en slags galge er røret blevet hængt op, således at tyngdekraften kunne hjælpe med i formningen af dråben.
Galgen kom til at få afgørende betydning for skulpturen, for da dråbeformen var færdigmodelleret og kunne bære sig selv uden støtte, havde galgen efterladt et aftryk. Et fravær. Det oplever vi bedst, når vi står på fortovet udenfor kirkegården, hvor dråbens runding støder sammen med det grove stykke. Det er en detalje, som Ahlmann er særligt glad for, da det vidner om en tidslighed, et før og et efter – en symbolik, der kobler sig smukt til kirkegården.
Værket ‘Altings tøven’ er placeret ovenpå afvandingssystemet, der leder byens overfladevand direkte ud i havet i Lillebælt. Dråbeformen og vandmotivet knytter sig dermed til en cyklisk symbolik, hvor alt er en del af et større kredsløb.
Per Ahlmann er leder af Tommerup Keramiske Værksted. Herudover har han sin egen kunstneriske praksis, hvor han aktivt udfordrer lerets skulpturelle potentiale i store og små størrelser.
Per Ahlmann
Altings tøven, 2017
Stentøjsfajance, ca. 202 x 84 x 86 cm
CLAY Keramikmuseums samling
Donation fra A. P. Møller Fonden
SE VÆRKET
Film: CLAY Keramikmuseum og Tommerup Keramiske Værksted, 2017
Vestre Kirkegård
Foto: CLAY Keramikmuseum