Ingrid Askeland

Delirium DK, 2017

LYT TIL PEDER RASMUSSEN FORTÆLLE OM VÆRKET
CLAY’s park

Foto: Ole Akhøj

OM VÆRKET

Minutiøse tegninger skabt med bittesmå streger udgør overfladen på denne overdimensionerede ølflaske. Vi er vidner til et levende helvede – et sandt delirium! Benene på et tegneserieagtigt, uhyggeligt fuglevæsen bliver til trærødder, som igen bliver til menneskekroppe, der vrider sig, mere døde end levende, samtidig med at en masse ølflaskelignende dyr kravler rundt. Det hele foregår under familien Danmarks campingvogn.

Det portrætterede landskab er fyldt med mere eller mindre hovedløse væsener, som deler den tegnede overflade med hverdagsobjekter som lastbiler, huse og kraner. Et menneske løber på løbebånd og er i bevægelse, men kommer ingen vegne, mens rovfuglen angriber dronerne, og kyllingen er blevet til et monster. Kunstneren har fremstillet et nærmest surrealistisk, dystopisk univers.

Askeland fortæller, at campingvognen er inspireret af den, hun boede i under sit ophold på Tommerup Keramiske Værksted. Campingvognen har i øvrigt fungeret som midlertidig bopæl for mange af værkstedets tilknyttede kunstnere, som derfor har et særligt forhold til den.

Den norske keramiker Ingrid Askeland modellerer ofte ølflasker op i stor skala, og benytter dem som lærred for sine sirlige og, finurlige tegninger, der fortæller om vores samfunds overflod og misbrug. Måske drukner menneskene deres sorger i alkohol og ser derfor ikke, hvad der egentlig foregår?

Askeland viser os, at keramisk kunst er mere end bare krukker og vaser. En ølflaske er en hverdagsgenstand, vi kasserer, når flasken er tom, men her er flaskemotivet skaleret op og ophøjet til kunst.

Ingrid Askeland (Norge)
Delirium, 2017

Stentøj, råbrændt, 152 x ø 42 cm
CLAY Keramikmuseums samling

Donation fra A. P. Møller Fonden

SE VÆRKET

Film: CLAY Keramikmuseum og Tommerup Keramiske Værksted, 2017

CLAY’s park

Foto: Ole Akhøj